Joakim Nylund on Pro-Visionin toimitusjohtaja, joka on intohimoinen AV-osaaja ja kehittää aina ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin. Hänen mielenkiintonsa elektroniikkaa kohtaan juontaa juurensa aina nuoruusvuosiin asti, kun hän alkoi kiinnostua tietokoneista. Tämä aihe on säilynyt hänen suurimpana mielenkiinnon kohteenaan ja johdatti hänet opiskelemaan elektroniikka-asentajaksi. Elektroniikka on aina ollut lähellä Joakimin sydäntä ja hänen intohimonsa näkyykin hänen työssään, jossa hän kehittää ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin.
Istuimme hänen kanssaan kahvikupposen ääreen toimistolla liittyen meidänomaa tuotantoa olevaan EasyTouch- AV-ohjaimeen.
EasyTouch-ohjaimen tarina alkoi erään asiakkaan tarpeesta. Asiakkaalla oli toive saada kaikkia AV-laitteita käskevä ohjain, ja me päätimme ratkaista ongelman kilpailijan tuotteella, jota silloin koteloin hieman uudelleen. Ajan hengen mukaan kyseinen ohjain oli mekaaninen.
Ajan mittaan minua pyydettiin harkitsemaan mahdollisuutta tehdä oma, kosketusnäytöllinen versio. Aluksi en ollut innostunut haasteesta, mutta eräänä päivänä päätin tarttua siihen ja aloin opiskella. Muutaman viikon kuluttua prototyyppi oli valmis, ja siitä lähti EasyTouch-ohjaimen tarina.
EasyTouchin käyttäjät ovat aikojen saatossa kiitelleet monia sen ominaisuuksia. Positiivista palautetta on tullut eniten kouluilta. Osa palautteesta on ollut niin positiivista, että en edes aluksi itse uskonut että ihan niin pienistä asioista joku olisi innostunut. Esimerkiksi kuvan freeze-toiminto oli semmoinen, joka oli yllättäen ihan ykkösjuttu käyttäjille.
Usein on myös Suomessa niin, että ei välttämättä saa mitään palautetta ja asiakkaasta ei kuulu mitään, ellei ole jokin ongelma jonka takia soittaa. Tämä pätee erityisesti yrityspuolella, josta tulee positiivista palautetta harvemmin, ellei sitä erikseen kysytä. Sieltä on ainakin meidän suuntaan riittänyt palautteeksi se, että tilauksia on jatkossakin tullut lisää samalta asiakkaalta.
Koulupuolella asia on hieman eri. Sieltä tulee useammin palautetta ja erityisesti jos joku ei yhtäkkiä toimikaan, niin siitä ilmoitetaan heti. Meille se on vaan hyvä asia. Esimerkiksi eräässä koulussa oli kymmeniä tiloja ja opettajia, ja jokaisessa tilassa oli erilainen laitteisto. Tämä aiheutti haasteita käyttäjille, josta meillekin tuli useita huoltopyyntöjä. Kun heille saatiin käyttöön EasyTouch-ohjaimet, ongelmia koskevat yhteydenotot myös loppuivat sen siliän tien.
Kysyttäessä, mistä olen henkilökohtaisesti saanut suurimmat kiksit EasyTouch AV-ohjaimen kehittämisessä, on vaikea nimetä vain yhtä asiaa. Vaikka alamäkiä on ollut paljon ja usko on monesti mennyt, olen kokenut useita ahaa-elämyksiä, jotka ovat herättäneet minut keskellä yötäkin. Kun olen kokeillut uusia ideoita, jotka ovat lähteneet toimimaan, päivä on lähtenyt aika hyvin käyntiin.
Viimeisin esimerkki on nyt käynnissä oleva EasyTouch-mallini, jonka IC-piirin olen suunnitellut ja jossa latojakone osittain tekee työn puolestani. Aluksi prototyypit eivät olleet täydellisiä, joten jouduin tekemään ainakin kahdeksan versiota IC-piiristä, ennen kuin se lähti toimimaan. Olin jo menettänyt uskoni ja oletin, että olin kytkenyt tai suunnitellut jotain väärin.
Mutta sitten sain idean, jota ajattelin kokeilla viimeisessä piirissä. Tein sen nopeasti ja yhtäkkiä se lähti toimimaan! Taustalla oli joku pieni virhe, jota en ollut aiemmin huomannut ja sain korjattua. Se antoi minulle uskoa jatkaa eteenpäin. Saan vieläkin vuosien jälkeen jatkuvasti uusia ideoita ja niitä ahaa-elämyksiä saan vieläkin lähes viikottain.
Mun mielestä meidän pienen yrityksen on mahdollista kilpailla suurten valmistajien kanssa EasyTouchin kaltaisten tuotteiden osalta. Vaikka isoilla valmistajilla on tuhansia työntekijöitä, me voimme silti kilpailla heidän kanssaan sekä tuotteiden laadussa että hinnoissa. Hyllysaatavuudessa, räätälöitävyydessä ja lähituessa taas olemme ihan omaa luokkaa Suomen - ja miksei Euroopan markkinoilla. Tämä on se, mikä saa mut uskomaan meidän tuotteeseen.